Origin of root offshoots revealed

MaizeOctober 24, 2008

Origin of root offshoots revealed

VIB researchers at Ghent University have discovered the substance that governs the formation of root offshoots in plants, and how it works.

Root offshoots are vitally important for plants – and for farmers. Plants draw the necessary nutrients from the soil through their roots. Because they do this best with a well-branched root system, plants must form offshoots of their roots at the right moment. The VIB researchers describe how this process is controlled in the prominent professional journal Science. A key player in this process is a protein called ACR4. Depending on the signals that it receives from its environment, this protein triggers the formation of a root offshoot. Now that we know the control mechanism, we can begin to stimulate plant roots to form more, or fewer, offshoots. This can lead to a more ecological agriculture and to the production of better crops at the same time.

Press article

Ontstaan van zijwortels blootgelegd

Vorsers van VIB aan de Universiteit Gent ontdekten welke stof de vorming van zijwortels in planten bestuurt, en hoe ze dat doet. Zijwortels zijn enorm belangrijk voor planten – en voor landbouwers. Met hun wortels halen planten de nodige voedingsstoffen uit de bodem. Dat gaat het best met een goed vertakt wortelstelsel. Planten moeten dus op het juiste moment zijwortels vormen. De onderzoekers melden in het toptijdschrift Science hoe dat proces gestuurd wordt. Sleutelspeler blijkt een eiwit, ACR4 genaamd. Afhankelijk van de signalen die het vanuit de omgeving opvangt, geeft dit eiwit het startschot voor de vorming van een zijwortel. Nu het controlemechanisme gekend is, kunnen planten gestimuleerd worden om meer of minder zijwortels te vormen. Dit kan leiden tot een meer ecologische landbouw, die tegelijk betere opbrengsten levert.